İsfahan -Türk

Friday, December 23, 2005




در منطقه فريدن پنج قوميت زندگي مي كنند كه اغلب ترك زبان هستند.

گفت و گو با بهمن محمدي نماينده مردم فريدن در مجلس شوراي اسلامي

¤ شما مي گوئيد «فريدن» يك منطقه كشاورزي است ولي خيلي ها اين منطقه را نمي شناسند و نمي دانند در كجاي نقشه ايران قرار دارد. چرا اين منطقه اينقدر غريب و ناشناخته است؟ اگر بخواهيد منطقه تان را در چند جمله معرفي كنيد چه خواهيد گفت؟

- بنده خدمتگزار مردم ايران در مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه فريدن، فريدونشهر و چادگان هستم. حوزه انتخابيه ما از سه شهرستان تشكيل شده است. در گذشته تنها يك شهرستان و آن هم فريدن بود ولي در اوايل انقلاب يك بخش از آن جدا شد كه فريدونشهر نام دارد. اخيراً هم حدود دو سالي است كه بخش چادگان هم - كه سد زاينده رود در آن واقع شده- به شهرستان تبديل شده است.

پس حوزه انتخابيه ما از سه شهرستان، هشت شهر و بيش از 260 روستا تشكيل شده است. منطقه ما حدود 40 هزار نفر هم مهاجر دارد كه هر سال عشاير براي ييلاق به آنجا مي آيند. در اين منطقه از پنج قوميت زندگي مي كنند كه اغلب ترك زبان هستند.

قوم اصيل واصلي آنجا همان آريايي ها يا لرهاي بختياري هستند.????!!!!!!!

عده زيادي هم كه بيشتر در فريدونشهر ساكنند، گرجي هستند و از گرجستان به آنجا مهاجرت كرده اند. مناطقي هم مثل داران كه مركز شهرستان فريدن است، فارس زبان هستند. بخشي از ساكنان منطقه هم مسيحيان ارمني هستند كه البته در گذشته جمعيت بيشتري داشتند و روستاهاي خوب و زمين هاي مرغوب دست آنها بود. گفته مي شود كه اينها زمان شاه عباس از گرجستان به اسارت گرفته شدند و در اين منطقه ساكن شدند. چون كشاورزان ماهري بودند، زمين هاي مرغوب را در اختيار آنان قرار دادند. بعدها به جاهاي ديگر مهاجرت كردند و در حال حاضر يك روستا در منطقه داريم كه كاملاً ارمني نشين است ولي در روستاهاي ديگر در اقليت قرار دارند. اين پنج قوميتي كه عرض كردم در اين منطقه در طول زمان با صفا و صميميت باهم زندگي كرده اند.

¤ اين منطقه چقدر جمعيت دارد؟

- طبق آمارگيري سال 1375، جمعيت منطقه بيش از 230 هزار نفر بوده است ولي متأسفانه رشد جمعيت به دليل مهاجرتي كه از اين منطقه وجود دارد، منفي است. چون از سال 65 تا 75، با وجود اينكه آن زمان ميزان زاد و ولد بالاي يك و نيم درصد بوده است، 20 هزار نفر از جمعيت منطقه كم شده است.


Home [Powered by Blogger]