İsfahan -Türk

Tuesday, December 15, 2009


نامه ی سرگشاده ی همسر دکتر اکبر كرمي پژوهشگر ترك فريدني


• خانم شیرین فیروزی همسر دکتر اکبر کرمی، از فعالین سیاسی شهر قم که توسط اداره ی اطلاعات این شهر بازداشت شده، نامه ای به اعتراض منتشر کرده است ...




اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
چهارشنبه ۱٨ آذر ۱٣٨٨ - ۹ دسامبر ۲۰۰۹



اخبار روز: خانم شیرین فیروزی همسر دکتر اکبر کرمی، از فعالین سیاسی شهر قم که در روز سوم آذر ماه توسط اداره ی اطلاعات این شهر بازداشت شده است، نامه ی سرگشاده ای به اعتراض منتشر کرده است. این نامه هم خطاب به گروهی از آیات عطام شامل حسینعلی منتظری، یوسف صانعی؛ موسوی اردبیلی، وحید خراسانی، سیستانی، حسن زاده آملی، صافی گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی و نوری همدانی و هم خطاب به رئیس مجلس و نماینده ی قم در مجلس شورای اسلامی نگاشته شده است:

با سلام وتهیت
نامم شیرین است و نام خانوادگیم فیروزی، مادر دختری شش ساله و همسر مردی شریف که حرفه اش درمان درد بیماران و بزرگترین رویایش جاری شدن آزادی، برابری و انسانیت در ایران است. مردی فانوس بر دست که عزم آن داشت تا زنجیرهای سرد و سخت جهالت، استبداد، بردگی و تعصب را درهم شکند و طرحی نو در اندازد. هم او که بزرگترین دلبستگی اش اندیشیدن بود همان اندیشیدنی که پیامبر (ص) یک لحظه آن را از هفتاد سال عبادت برتر شمرد، دلبستگی که امروز به تمامی جرم است آری اندیشیدن در این زمانه جرمی است نابخشودنی، جرمی که کمترین پاداشش سلول های تاریک و وحشتناک قرون وسطایی شده است، جرمی که مرتکبینش را گالیله وار وا می دارند تا در برابر جاهلان مقدس مآب و متعصب بایستند و اعتراف کنند خورشید است که به گرد زمین می چرخد نه عکس آن؟!!
من شیرین فیروزی همسر دکتر اکبر کرمی نویسنده، پژوهشگر و فعال حقوق بشر هستم، ساکن شهری که شهرتش تولید و ترویج اندیشه است، شهری که از بامداد سه شنبه، سوم آذر، هشتاد و هشت یکی دیگر از نویسندگان و متفکرانش در اسارت وزارت اطلاعات می باشد و اینجانب با وجود طی کردن مداوم و چندین باره مسیر دادگستری، دادگاه انقلاب و ساختمان های وزارت اطلاعات هنوز نتوانسته ام از ابلاغ رسمی اتهام همسرم، دلیل دستگیری اش، محل نگهداری و حتی از صحت سلامتش باخبر شوم. خدا را شکر ما در ایران وتحت لوای حکومتی زندگی می کنیم که در قوانینش تصریح شده است نمی توان متهم را بیش از بیست و چهار ساعت در بازداشت نگه داشت مگر آن که اتهام او کتباً ابلاغ شده باشد و قرار بازداشت او از سوی قاضی صادر شده باشد با این همه تا به امروز نه از اتهامش مطلع شده ام و نه از وجود و چگونگی قراربازداشتش؟!! نه در زمان بازداشت حکمی ارائه شد و نه برای بازرسی و تفتیش زلزله وار منزل ومطب؟!! چه ساده در این شهر منادیان قانون، قانون شکنی می کنند و چه ساده و چه به سادگی حقوق شهروندی نقض می شود و هیچ کس و هیچ چیز را مانع اعمال ضد انسانی و غیراسلامی خود نمی بینند و به این همه نیز بسنده نمی کنند و هر آن کس که به رسم جوانمردی و احساس وظیفه انسانی و دینی قصد کمک و یاری دارد با تهدید، ارعاب، توهین و تهمت در بر می گیرند که مبادا صدای حق طلبی چنان بلند گردد که گوش ناشنوایشان به زحمت افتد.
عالیجنابان محترم ما در مکتب انسانیت و با منش آزادگی و حق طلبی رشد یافته ایم و دراین راه آنچنان استواریم که امام علی (ع) فرمود: لَنَاحَقُ، فَان اعطیناهُ، وإلا رکبنا اعجاز الا بلِ و إن طال السری. ما را حقی است اگر به ما داده شود، وگرنه برپشت شتران سوار شویم و برای گرفتن آن (حق) برانیم هرچند شب رَوی به طول انجامد. بلی ما درگرفتن حق خویش از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم چرا که باور داریم اگر تمام شب های زمستان شب یلدا باشد زمانی صبح فرا می رسد و نگون بختی از آن قانون شکنان است.
عالیجنابان محترم، شما مروج و پرچمدار دین و مذهبی هستید که پیشوای اولش امام علی (ع) فرمود: اگر در جامعه مسلمین خلخال از پای زنی یهودی به اجحاف درآورند رواست که مردانش از شدت غم با مرگ درآویزند و من بر این باورم که دراین کشور و در این شهر هنوز رهروان آن پیشوای بزرگ بیشمارند و همه از این روست که دادخواهی به محضرتان می آورم وتقاضای استمداد می نمایم. امید که با عنایت حق تعالی و یاری شما و دیگر بندگان آزاده، حق جاری شده و راه تکرار این ستم بر دیگران بندگان خدا با هر اندیشه و عقیده ای مسدود گردد.


شیرین فیروزی
همسر دکتر اکبر کرمی


گفتگو با شیرین فیروزی، همسر دکتر اکبر کرمی بازداشت یک پژوهش‌گر ترك در قم

يکشنبه، ۱۵ آذر، ۱۳۸۸
بنا به گزارش‌ها، دکتر اکبر کرمی، پزشک و پژوهش‌گر مسائل دینی در قم، در منزل خود بازداشت شده و خانواده او هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت وی ندارند. شیرین فیروزی همسر اکبر کرمی، در مورد زمان و چگونگی بازداشت وی به رادیو زمانه می‌گوید:


آقای دکتر کرمی سه‏شنبه‏ی هفته‏ی گذشته دستگیر شد و آن‏طور که به ما گفتند، از طرف ماموران اطلاعات. منتهی از این که ماموران به کدام نهاد وابسته بودند، بی‏اطلاع هستم.


خبر دارید که ایشان را به کدام بازداشت‏گاه برده‏اند؟


خیر، اصلا به من اطلاعی نداده‏اند. فقط می‏دانم در قم است، اما این که کدام بازداشت‏گاه و در کدام قسمت این شهر است، اطلاعی ندارم.


یعنی کسانی که ایشان را دستگیر کردند، هیچ برگ معرفی از سوی نهاد مشخصی در دست نداشتند؟


هیچ حکمی به ما نشان ندادند. با این وجود هم خانه و هم مطب را بازرسی کردند.


در مورد این که ایشان را به چه اتهامی دستگیر می‏کنند هم توضیحی داده نشد؟


خیر، هیچ توضیحی ندادند. فقط من از رئیس گروهی که خانه و مطب را بازرسی می‏کردند، سؤال کردم که: شما از کجا آمده‏اید؟ من به کجا باید مراجعه کنم؟ گفتند باید به دادستانی مراجعه کنم. دادستان حکم داده است و آن‏جا جواب‏گو خواهند بود. دادستانی هم گفت که پیش بچه‏های اطلاعات است.


شما خودتان به دادستانی مراجعه کردید؟


بله، بعد از این که دکتر را بردند، سریع به دادستانی رفتم. دادستان گفت: «۲۴ ساعت دیگر مراجعه کنید، من به شما جواب می‏دهم. پیش بچه‏های اطلاعات است». ۲۴ ساعت بعد مراجعه کردم، گفتند: «برو پنج روز دیگر بیا». پنج روز بعد هم که رفتم، گفتند که باید دو هفته پس از تاریخ دستگیری مراجعه کنم.


تا به حال به من اطلاع نداده‏اند که کجاست و من باید به کدام زندان مراجعه کنم و یا این که اساساً جرمش چیست؟ فقط گفتند: «پرونده‏اش سنگین است، بروید دو هفته‏ی دیگر بیایید».


در ارتباط با انتخاب وکیل مدافع، اقدامی صورت گرفته است؟


پیش از این قضایا، دکتر به من گفته‏ بود که اگر مشکلی برایش پیش آمد، حتما وکیل بگیریم و حتی مشخصا خواست که از آقای سیف‏زاده بخواهیم وکالت ایشان را بر عهده بگیرد.


روز یکشنبه در دادستانی، در این باره با دادستان صحبت کردم. دادستان گفت: «چون الان مرحله‏ی تحقیقات است، نمی‏توانید برای او وکیل بگیرید. اجازه بدهید تحقیقات ما تمام شود و هفته‏ی آینده که مشخص شد قرار ایشان چیست، بعد از آن می‏توانید برایش وکیل بگیرید.


آقای سیف‏زاده در جریان است که از سوی آقای کرمی به عنوان وکیل ایشان معرفی شده است؟


بله، با آقای سیف‏زاده صحبت کردم و ایشان هم پذیرفت.


آقای کرمی، به جز پژوهش در زمینه‏ی مسایل دینی، پزشک هم هستند. آیا به مطب ایشان نیز مراجعه شده است؟


بله، مطب و منزل در یک ساختمان است. مطب در طبقه‏ی پایین و منزل شخصی در طبقه‏ی بالا قرار دارد. مطب را که کلا بازرسی کرده‏اند؛ کیس کامپیوتر، یک سری دست‏نوشته‏ها و کلا همه چیز را با خود برده‏اند. منزل را هم در همان زمان بازرسی کردند.


آیا کسان دیگری نیز همراه ایشان بازداشت شده‏اند؟


بله، منشی ایشان را از صبح برده بودند و تا ساعت هفت بعدازظهر نگاه داشتند. ساعت هفت بعدازظهر آزاد شد و به او گفته بودند اگر دوباره لازم باشد و مشکل یا سؤالی داشته باشیم، خودمان به دنبالت خواهیم آمد.


مطالب آقای کرمی را معمولا کدام‏یک از روزنامه‏ها یا نشریات داخل کشور منتشر می‏کردند؟ اساساً در داخل هم مطالبی از ایشان منتشر می‏شد؟


خیلی کم، شاید یکی دو مورد.


یعنی اجازه داده نمی‏شد که مطالب ایشان منتشر شود؟


خیر اجازه نمی‏دادند. به کتاب ایشان هم اجازه‏ی چاپ داده نشد.


آقای کرمی پیش از این، سابقه‏ی بازداشت، احضار و یا اخطاری از سوی نهادهای امنیتی داشت؟


خیر، نداشت.


حسین علوی
رادیو زمانه





اکبر کرمی، پزشک عمومی و فعال مدنی در شهر قم، سوم آذرماه بازداشت شده است. دکتر کرمی مقاله‌های انتقادی زیادی در سایت‌های خارج از کشور به چاپ رسانده و در ستاد انتخاباتی کروبی فعال بوده است. خانواده وی از او بی‌خبرند.



اکبر کرمی، در ساعت هشت صبح روز سه‌شنبه سوم آذرماه دستگیر شده است. مطب و منزل دکتر کرمی در یک ساختمان قرار دارند و نیروهای امنیتی پس از بازرسی خانه و مطب، وی و منشی‌اش را با خود برده‌اند. خانم منشی ساعت ۷ بعد از ظهر همان روز آزاد شده اما از او تعهد گرفته‌اند که در باره بازجویی‌ها به کسی چیزی نگوید. کارت ملی، گذرنامه و شناسنامه خانم منشی، در اختیار مقامات اطلاعاتی است.


دکتر کرمی در مقاله‌های مختلفی به مسائل زنان، گره‌های فرهنگی، مسائل حقوق بشر و مشکلات سیاسی پرداخته و این نوشته‌ها را در سایت‌های اینترنتی منتشر کرده است. اکبر کرمی، مصاحبه‌هایی نیز با رادیوهای خارج از کشور داشته است.


شیرین فیروزی همسر دکتر کرمی در مورد نحوه دستگیری وی گفت: « در خانه باز بود، چون منشی داشت در را باز می‌کرد و دکتر هم همان لحظه جلوی در بود. دکتر گفته حکم را نشان دهید که گفته‌اند ما خودمان حکم هستیم. من خواب بودم. دکتر پس از ورود آنها به خانه، مرا بیدار کرد که بیا بیرون، دادستانی می‌خواهد اتاق خواب را بازرسی کند. تمام کشوها را گشتند و وسایل شخصی مرا به‌هم ریختند. از خانه چیزی نبردند، اما کیس کامپیوتر، دستنوشته‌ها، مدارک و مقاله‌ها و کتاب‌های دکتر را بردند. رفتارشان محترمانه بود.»


به گفته خانم فیروزی، شش ماشین که هر کدام دارای سه سرنشین بوده‌اند، برای بردن دکتر آمده بودند. چهار نفر در خانه، چهار نفر در مطب، چهار نفر در واحد بالای خانه و مطب و بقیه در جلوی خانه، مراقب اوضاع بوده‌اند.


شیرین فیروزی از روز دستگیری همسرش، بارها به دادستانی و اطلاعات قم مراجعه کرده و پاسخی نشنیده است. او تنها یکبار به‌طور تصادفی، دکتر کرمی را در راه‌پله‌های دادستانی دیده است. اتهام‌های اکبر کرمی مشخص نیستند و کسی نیز در باره آنها با خانواده او صحبتی نکرده است. دکتر کرمی سابقه دستگیری یا احضار ندارد اما در مطب خود در سال ۸۳ مورد حمله سه مهاجم قرار گرفته است.


وکیل دکتر کرمی، محمد سیف‌زاده است. خانم فیروزی می‌گوید: « دکتر قبلا شماره آقای سیف‌زاده را به من داده بود و سفارش کرده بود که در صورت دستگیری، ایشان وکیل‌اش شود. الان آقای سیف‌زاده برگه وکالت را به من داده تا بدهم ایشان امضا کند. اما مشکل اینجاست که من اجازه ملاقات با همسرم را در این مدت نداشته‌ام.».


اکبر کرمی ۴۱ سال دارد و تحصیلات خود را در دانشگاه اراک به پایان برده است. وی با همسر و دختر ۶ ساله خود در قم زندگی و کار می‌کند. به خانم شیرین فیروزی گفته‌ شده که دوهفته پس از دستگیری همسرش، می‌تواند به دادستانی مراجعه کند و از اتهام و روند پرونده وی با خبر شود.


مهیندخت مصباح

تحریریه: شیرین جزایری
دویچه وله

Saturday, December 12, 2009


تشابهات اعلام جغرافیایی در اصفهان و آذربایجان

http://kemkiaraz.blogfa.com/post-343.aspx

تشابهات موجود مابين اعلام جغرافيايي منطقه آذربايجان و اصفهان از جالب­ترين مسائلي است كه مي­بايست مورد پژوهش مورخان اين دو منطقه قرار گيرد. به نظر مي­رسد اين تشابهات در تاريخ عهد صفوي و جريان مهاجرت سال 1013هـ.ق. ريشه دارد:

- شاه عباس تنها ارامنه را به اصفهان كوچ نداد. ارامنه بخشي از مهاجران بودند كه در منطقه­اي از اصفهان اسكان داده شدند و آنجا جلفا ناميده شد.

- گرجي­هاي منطقه نيز به اصفهان كوچ داده شدند. آنها به زودي مسلمان گشتند اما تا به روزگار ما زبان خود را حفظ نمودند. اصفهاني­ها آنان را گرج مي­نامند.

- بوميان ترك نيز بخشي از مهاجران به اصفهان بودند و در منطقه فريدن و فريدون شهر حضور يافتند.

نكته جالب: نام داران نيز در منطقه اصفهان و آذربايجان تكرار مي­شود. داران و شام داران نام دو روستا در جلفاي آذربايجان است. حال اينكه داران نام شهري در اصفهان نيز مي­باشد. نكته بسيار جالب تر اينكه در داران اصفهان جمعيت­ها ترك و گرج ديده مي­شوند.

نكته جالب ديگر اينكه در اصفهان منطقه­اي بنام علمدار نيز موجود است و فاميلي علمداري از جمله فاميلي­هاي مشهور در منطقه اصفهان است. اين موضوع خاطره علمدار قديم و ويراني هاي موجود در اطراف باير علمدار را به ذهن تداعي مي­نمايد. شايد ويراني علمدار قديم نيز در نتيجه سياست زمين سوخته شاه عباس در سواحل ارس بوده است.

+ نوشته شده در شنبه بیست و یکم آذر 1388ساعت 9:13 توسط سجاد حسینی

Home [Powered by Blogger]